Jaki poziom angielskiego reprezentujesz po zdaniu matury? Sprawdź!

Jaki poziom angielskiego reprezentujesz po zdaniu matury? Sprawdź!
Autor Maciej Iwanowicz
Maciej Iwanowicz25 czerwca 2024 | 6 min

Matura angielski jaki poziom reprezentujesz po zdaniu matury? To pytanie zadaje sobie wielu zdających tę prestiżową egzaminację. Znajomość języka angielskiego staje się niezbędna w dzisiejszych czasach - zarówno na poziomie uniwersyteckim jak i zawodowym. Ale jaki faktycznie poziom biegłości językowej poświadcza zdana matura? W tym artykule rozwiejemy Twoje wątpliwości i pokażemy, jak odnieść wyniki egzaminacyjne do rzeczywistych umiejętności językowych.

Kluczowe wnioski:
  • Wynik matury z angielskiego nie zawsze odzwierciedla rzeczywisty poziom językowy. Precyzyjne określenie kompetencji wymaga odniesienia do międzynarodowej skali biegłości.
  • Większość zdających reprezentuje poziom A2/B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Wynik powyżej 80% odpowiada średniozaawansowanej lub zaawansowanej znajomości języka.
  • Rozbieżności między egzaminem maturalnym a międzynarodowymi certyfikatami pokazują, że na maturze możliwe jest uzyskanie dobrego wyniku przy wąskim zakresie umiejętności.
  • Pracodawcy coraz częściej wymagają znajomości języka angielskiego na poziomie minimum B2, zwłaszcza przy stanowiskach wymagających regularnej komunikacji w tym języku.
  • Kluczowym czynnikiem jest konfrontacja własnych możliwości z rzeczywistymi potrzebami na studiach oraz późniejszej ścieżce kariery. Ciągły rozwój kompetencji językowych powinien być naszym priorytetem.

Jakie są poziomy egzaminu maturalnego z języka angielskiego?

Matura angielski jaki poziom faktycznie reprezentują zdający? Egzamin maturalny z języka angielskiego jest podzielony na dwa zasadnicze poziomy: podstawowy i rozszerzony. Warto zrozumieć tę strukturę, aby lepiej odnieść swój wynik do rzeczywistych kompetencji językowych.

Część podstawowa matury obejmuje elementy leksykalne i gramatyczne na poziomie A2/B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Oznacza to, że egzamin sprawdza podstawowe umiejętności czytania, słuchania, pisania i mówienia wymagane do swobodnej komunikacji w prostych sytuacjach życia codziennego.

Egzamin rozszerzony z kolei testuje zaawansowane umiejętności przypisywane poziomom B2 i wyższym ESOK. Tutaj kładzie się nacisk na biegłą komunikację na wysokim poziomie złożoności, zarówno w sytuacjach typowo zawodowych jak i naukowych.

Należy jednak pamiętać, że wynik egzaminacyjny stanowi jedynie przybliżony wskaźnik rzeczywistych kompetencji językowych. Dopiero odniesienie do standardów ESOK oraz metoda egzaminacyjna pozwala na obiektywną ocenę rzeczywistego poziomu angielskiego po maturze.

Na jakim poziomie plasują się zdający polską maturę?

Przeanalizujmy zatem dane – jaki poziom angielskiego reprezentują przeciętni polscy maturzyści? Według statystyk publikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, ok. 60% zdających zdaje część podstawową na wynik umożliwiający im kontynuację nauki na uczelniach wyższych.

Przekładając to na skalę ESOK, oznacza to że znacząca większość osób zdających maturę angielski plasuje się w przedziale poziomów A2/B1. Innymi słowy – ich kompetencje językowe odpowiadają biegłości potrzebnej do swobodnej komunikacji w rutynowych sytuacjach dnia codziennego.

Co istotne, odsetek zdających egzamin rozszerzony na bardzo wysokim poziomie pozostaje niewielki. Zaledwie ok. 5% absolwentów może poszczycić się wynikiem wskazującym na biegłość językową na poziomie C1 lub wyższym – czyli porównywalnym do kompetencji językowych rodzimego użytkownika języka angielskiego.

Pokazuje to, że pomimo wieloletnich wysiłków szkolnych, jedynie ułamek maturzystów uzyskuje poziom znajomości języka pozwalający im na pełną swobodę komunikacji w każdej dziedzinie zawodowej i akademickiej.

  • Większość osób zdających maturę angielski reprezentuje poziom angielskiego mieszczący się w granicach A2/B1.
  • Tylko 5% zdających uzyskuje oceny wskazujące na bardzo zaawansowany poziom biegłości językowej (C1 lub wyższy).
  • Statystyki pokazują, że szkolna nauka języka niekoniecznie gwarantuje osiągnięcie wysokiego poziomu kompetencji komunikacyjnych.

Czytaj więcej: 13 dla nauczycieli - Ile wynosi Twoje wynagrodzenie w 2022?

Oczekiwania pracodawców wobec znajomości języka angielskiego

Patrząc na wyniki matury angielski jaki poziom reprezentują zdający, nasuwa się pytanie – jak te kompetencje przekładają się na realia współczesnego rynku pracy? Wydaje się bowiem, że zarówno polscy, jak i zagraniczni pracodawcy mają względem kandydatów coraz większe oczekiwania w zakresie znajomości języka angielskiego.

Szczególnie w branżach opartych na współpracy międzynarodowej, dobra znajomość języka angielskiego staje się niezbędna. Szereg stanowisk, nie tylko tych skoncentrowanych na obsłudze klienta czy zarządzaniu, wymaga dziś sprawnego porozumiewania się w tym języku na wysokim poziomie.

Większość pracodawców poszukuje kandydatów z certyfikowanym poziomem angielskiego po maturze co najmniej na poziomie B2. Takie kompetencje otwierają drzwi do pracy w branżach takich jak IT, finanse, marketing, obsługa techniczna i wiele innych. Niewystarczające umiejętności językowe mogą z kolei całkowicie zdyskwalifikować aplikację.

Z drugiej strony, warto mieć na uwadze fakt, że poziom B2 może nie być wystarczający w przypadku stanowisk wymagających wyjątkowo biegłej komunikacji. Przykładowo – wysokie pozycje menedżerskie mogą wiązać się z oczekiwaniami względem poziomu C1 lub C2, niemal dorównującego naturalnemu użytkownikowi języka.

Matura jako test kompetencji językowych a rzeczywisty poziom

Zdjęcie Jaki poziom angielskiego reprezentujesz po zdaniu matury? Sprawdź!

Choć korzyści z dobrej znajomości języka angielskiego są niepodważalne, powstaje pytanie, w jakim stopniu wynik matury angielski odzwierciedla faktyczne kompetencje językowe? Tutaj należy przyjrzeć się krytycznie naturze samego egzaminu maturalnego.

Z jednej strony, formuła egzaminu stara się kompleksowo sprawdzić różne umiejętności językowe w zakresie słuchania, czytania, mówienia i pisania. Dodatkowo, mamy zarówno część podstawową, jak i rozszerzoną, co pozwala uzyskać obraz kompetencji językowych na dwóch poziomach zaawansowania.

Jednak z drugiej strony matura, jak każdy egzamin zewnętrzny, ma swoje ograniczenia. Po pierwsze, egzamin sprawdza wyłącznie te umiejętności, na których został skonstruowany – więc nie daje pełnego obrazu rzeczywistych kompetencji komunikacyjnych w sytuacjach pozaegzaminacyjnych.

Co więcej, w przypadku części pisemnej, ocena zadań otwartych pozostaje w pewnym stopniu subiektywna. Odbiega ona od oceny "na żywo" stosowanej na przykład w certyfikowanych egzaminach ustnych z zakresu poszczególnych kompetencji.

Różnice między egzaminem maturalnym a egzaminami zewnętrznymi

Podsumowanie

Kwestia matura angielski jaki poziom faktycznie reprezentują zdający staje się coraz istotniejsza dla ich dalszej edukacji i rozwoju zawodowego. Pomimo wieloletnich wysiłków związanych z nauką języka, większość maturzystów osiąga kompetencje mieszczące się w granicach A2/B1. Oznacza to podstawową biegłość pozwalającą na komunikację w rutynowych sytuacjach życia codziennego.

Jednocześnie rynek pracy stawia przed kandydatami coraz wyższe wymagania względem poziomu angielskiego po maturze. Powszechnie oczekuje się znajomości na poziomie co najmniej B2, umożliwiającym swobodną komunikację w środowisku zawodowym. W wielu branżach kompetencje językowe stają się kluczowym czynnikiem w procesie rekrutacyjnym. Konieczne jest więc ciągłe doskonalenie znajomości języka ponad poziom wykazany na egzaminie maturalnym.

5 Podobnych Artykułów

  1. Przygotowanie do ustnej matury z angielskiego: Sprawdź ćwiczenia
  2. Jak wybrać odpowiednią szkołę dla swojego dziecka? Porady ekspertów
  3. Kluczowe elementy struktury strony dla maksymalizacji SEO
  4. Licznik wakacji: ile dni pozostało do wymarzonego urlopu?
  5. Czym różniła się szkoła dawniej od współczesnej edukacji? Porównanie
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Maciej Iwanowicz
Maciej Iwanowicz

Jako założyciel portalu edukacyjnego i z zamiłowania nauczyciel, od ponad dwóch dekad jestem zanurzony w świat nauki, odkrywając i dzieląc się wiedzą na temat edukacji szkolnej. Moje doświadczenie jako pedagog i ciągłe dążenie do rozwoju osobistego pozwoliło mi zgłębić techniki nauczania, które motywują i inspirują młodych umysłów. Na moim portalu staram się przekazywać kompleksowe, łatwo dostępne i angażujące zasoby edukacyjne, które wspierają zarówno uczniów, jak i nauczycieli w ich codziennych edukacyjnych wyzwaniach. 

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły