Lektury 4-8: propozycje lektur dla różnych grup wiekowych

Lektury 4-8: propozycje lektur dla różnych grup wiekowych
Autor Maciej Iwanowicz
Maciej Iwanowicz25 lutego 2024 | 7 min

Lektury 4 8 są ważnym elementem edukacji dzieci. Dobór odpowiednich książek w zależności od wieku i zainteresowań ma kluczowe znaczenie dla rozwoju młodego czytelnika. W niniejszym artykule przedstawiamy propozycje wartościowych lektur dla dzieci w wieku od 4 do 8 lat. Podpowiadamy, jakie książki sprawdzą się najlepiej dla przedszkolaków, a jakie dla uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej.

Kluczowe wnioski:
  • Dla 4-5 latków polecamy krótkie baśnie i wierszyki z dużą ilością ilustracji.
  • Dla dzieci 6-7 letnich warto wybrać baśnie z morałem oraz proste opowiadania.
  • Lektury kanoniczne warto wprowadzać stopniowo od 8. roku życia.
  • Najstarsi uczniowie szkoły podstawowej mogą już sięgnąć po ambitniejszą klasykę.
  • Warto dobrać lekturę nie tylko pod kątem wieku, ale też zainteresowań dziecka.

Lektury dla dzieci w wieku 4-5 lat

Dla najmłodszych dzieci w wieku przedszkolnym (4-5 lat) najlepiej sprawdzą się krótkie, bogato ilustrowane baśnie i wiersze. W tym wieku maluchy dopiero zaczynają swoją przygodę z książką, dlatego ważne jest, by lektury były barwne, proste w odbiorze i nie zanudzały małego czytelnika.

Polecamy zwłaszcza polskie i zagraniczne baśnie oraz baśnie braci Grimm, które wniosą element magii do dziecięcego świata. Doskonałymi propozycjami będą "Calineczka" Hansa Christiana Andersena, "Kopciuszek" Charles'a Perrault czy "Kot w butach" w ujęciu braci Grimm. Te ponadczasowe historie o dobrym zwyciężającym zło na pewno przypadną do gustu 4-5-latkom.

Równie wartościowe mogą okazać się wybrane wiersze dla dzieci, które ćwiczą pamięć, uczą rymowania i poprawnej wymowy. Sprawdzone propozycje to klasyka gatunku, czyli limeryki Juliana Tuwima, fraszki Jana Brzechwy, wesołe rymowanki Marii Konopnickiej czy wiersze Stanisława Jachowicza. One też dobrze rozwijają wyobraźnię najmłodszych.

Najważniejsze cechy lektur dla 4-5 latków

Podsumowując, najważniejsze cechy lektur dla przedszkolaków w wieku 4-5 lat to:

  • prosty, obrazowy język
  • niewielka objętość (5-15 stron)
  • dużo barwnych ilustracji
  • prosta, angażująca fabuła

Warto też dostosować tematykę i stopień trudności do wieku, możliwości percepcyjnych i zainteresowań konkretnego dziecka. Im młodszy czytelnik, tym krótsze powinny być lektury i więcej w nich elementów bajkowo-fantastycznych. Z biegiem czasu można stopniowo wprowadzać bardziej rozbudowane historie osadzone w realiach.

Lektury dla dzieci w wieku 6-7 lat z morałem

Wiek 6-7 lat to już zdecydowanie większe możliwości jeśli chodzi o czytanie książek. Jednak wciąż warto dobierać lektury, które nie zanudzą lub nie przerosną małego czytelnika. Co istotne, dzieci w tym wieku chłoną wartości moralne, więc świetnie sprawdzą się baśnie i opowiadania zawierające morał. Polecane lektury dla pierwszoklasistów i drugoklasistów to m.in.:

Niech dzieci uczą się na baśniach i opowiadaniach o tym, co dobre, a co złe. Wtedy łatwiej będzie im dokonywać słusznych wyborów w przyszłości.

Baśnie Hansa Christiana Andersena (np. "Brzydkie Kaczątko", "Królowa Śniegu") - uczą akceptacji, wytrwałości

Opowiadania z serii o Koziołku Matołku Kornela Makuszyńskiego - z zabawnymi perypetiami sympatycznego bohatera

Przygody Bolka i Lolka Adama Bahdaja - o niezwykłych przygodach dwóch uczciwych, pomysłowych chłopców

Opowieści z Narnii C.S. Lewisa - barwne historie ze świata fantasy niosące głębsze przesłanie

Warto też sięgnąć po wybrane baśnie braci Grimm, które choć nierzadko dość mroczne, mają wyraźny morał i dobrze uczą rozróżniania dobra od zła. Świetnym uzupełnieniem mogą być wciąż popularne wiersze dla dzieci.

6-7 lat baśnie i opowiadania z morałem
8-15 stron objętość lektury

Czytaj więcej:Kalendarz adwentowy dla dzieci zadania: Rozwijaj wyobraźnię

Opowiadania i baśnie dla dzieci 8-letnich

Około 8. roku życia możliwości czytelnicze dzieci znacznie się poszerzają. Dobrym pomysłem będzie stopniowe wprowadzanie lektur z kanonu szkolnego, zwłaszcza krótkich historyjek i baśni. Jednak wciąż przy wyborze książek warto brać pod uwagę wrażliwość i specyfikę myślenia 8-latka.

Sprawdzone propozycje to:

• legendy polskie i bajki Ignacego Krasickiego - w przystępnej formie uczą historii i zasad moralnych,

• wybrane baśnie Hansa Christiana Andersena - np. "Księżniczka na ziarnku grochu", "Słowik", "Nowe szaty cesarza" - proste, ale z głębszym przesłaniem,

"O krasnoludkach i sierotce Marysi" Marii Konopnickiej - pełna ciepłego humoru i mądrości życiowej,

• niektóre "Opowiadania z Doliny Muminków" Tove Jansson - o przygodach sympatycznych postaci w baśniowym świecie.

Równie dobrze przyjmowane przez 8-latki są wciąż lubiane historyjki obrazkowe, komiksy (np. o Kajku i Kokoszu) oraz lekka poezja dla dzieci.

Najważniejsze cechy lektur dla 8-latków

  • zwięzła, obrazowa narracja
  • niewielka objętość
  • prosty, ale niebanalny język
  • ciekawa, angażująca fabuła

Klasyka dla uczniów szkoły podstawowej

Starsi uczniowie szkoły podstawowej, czyli dzieci w wieku 9-12 lat, mogą już bez problemu sięgnąć po ambitniejszą lekturę. Jednak i w tym przypadku kluczowe jest stopniowanie trudności i dostosowanie do percepcji oraz wrażliwości młodego czytelnika w konkretnym wieku.

W trzeciej klasie szkoły podstawowej dobrym wyborem będą na przykład takie pozycje, jak:

• wybrane bajki Ignacego Krasickiego,

"Oto jest Kasia" Mira Jaworczakowej,

"Tomek w krainie kangurów" albo "Tajemnica Zielonej Wyspy" z popularnej serii o Tomku Wilmowskim.

W klasie czwartej można polecić starszą klasykę literatury dziecięcej, taką jak:

• przygody "Timura i jego drużyny" znane z książek Arkadego Gajda,

"W pustyni i w puszczy" Henryka Sienkiewicza,

• część baśni Hansa Christiana Andersena.

Najważniejsze cechy lektur dla dzieci 9-12 lat

Podsumowując, najważniejsze wytyczne przy wyborze lektur dla tej grupy wiekowej to:

  • adekwatny do możliwości poznawczych poziom trudności
  • urozmaicona tematyka
  • zrozumiały, ale nie nużący styl
  • wciągająca akcja, interesujący bohaterowie

Wartościowe lektury z kanonu dla 10-latków

W piątej i szóstej klasie szkoły podstawowej dzieci powinny już swobodnie czytać wybrane pozycje z kanonu lektur szkolnych. Co istotne, 10-11 lat to wciąż wczesny okres dojrzewania, dlatego przy wyborze książek należy zwracać uwagę na ich wartość wychowawczą.

Sprawdzone propozycje to na przykład:

• wybrane baśnie braci Grimm,

"Opowieści z Narnii" C.S. Lewisa

"Dzieci z Bullerbyn" Astrid Lindgren,

"Chatka Puchatka" A.A. Milne’a.

Warto też polecić pozycje klasyczne, ale wciągające fabularnie, takie jak np. "W 80 dni dookoła świata" Juliusza Verne’a. One rozbudzają wyobraźnię i zamiłowanie do przygód, a jednocześnie mają walor edukacyjny.

Najważniejsze cechy lektur dla 10-latków

  • wartościowy przekaz
  • wciągająca, dynamiczna akcja
  • ciekawi, pozytywni bohaterowie
  • urozmaicona tematyka

Polecane lektury z morałem dla nastolatków

Nastolatki (12-15 lat) to już bardziej wymagający czytelnicy, którzy poszukują ambitniejszych, bardziej wciągających historii. Jednak wciąż istotna jest wartość wychowawcza książek. Dobrze, by poruszały uniwersalne problemy etyczne, pobudzały do myślenia i zachęcały do refleksji.

Wartościowe lektury z morałem dla młodzieży w okresie dojrzewania to na przykład:

"Mały Książę" Antoine’a de Saint-Exupéry’ego,

"Dziady cz. II i cz. III" Adama Mickiewicza,

"Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego,

• wybrane nowele, np. "Katarynka" Bolesława Prusa.

One poruszają ponadczasowe dylematy moralne i pobudzają do refleksji w bardzo przystępnej formie. Dlatego świetnie nadają się dla młodzieży szkolnej.

Podsumowanie

W niniejszym tekście przedstawiono propozycje ciekawych i wartościowych lektur dla dzieci w wieku od 4 do 15 lat. Wskazano, jakie cechy powinny mieć książki dobrane odpowiednio do możliwości percepcyjnych dziecka na danym etapie rozwoju. Podano konkretne tytuły sprawdzonych lektur dla przedszkolaków, uczniów szkoły podstawowej oraz młodzieży gimnazjalnej.

Zwrócono uwagę, że stopniowe wprowadzanie ambitniejszych pozycji z kanonu lektur szkolnych warto zacząć już od 8. roku życia. Natomiast starsze dzieci mogą bez problemu sięgać po lektury obowiązkowe np. dla klasy 3. czy 4., oczywiście dobrane stosownie do ich percepcji i wrażliwości. Kluczowe jest, aby książki nie tylko bawiły, ale też nieść ze sobą określone wartości i pomagały w rozwoju młodego czytelnika.

Najczęstsze pytania

Dla dzieci w wieku 4 lat idealnie sprawdzą się krótkie, bogato ilustrowane baśnie i wierszyki - np. "Calineczka" H.Ch. Andersena, "Kot w butach" braci Grimm, limeryki J. Tuwima. Ważne, aby fabuła była prosta, a książeczki miały maksymalnie 15 stron.

Dobrna lektura dla 6-latka, to taka, która oprócz wciągającej fabuły niesie ze sobą określone wartości i morał. Dlatego warto sięgnąć np. po baśnie H.Ch. Andersena, opowiadania o Koziołku Matołku czy Przygody Bolka i Lolka. Liczba stron już nie ma aż takiego znaczenia.

Lektury szkolne można stopniowo wprowadzać już od 8. roku życia. Warto zacząć od wybranych krótkich baśni i bajek np. Ignacego Krasickiego, które w przystępnej formie uczą i bawią. Z czasem można polecać starszą klasykę literatury dziecięcej jak "W pustyni i w puszczy" H. Sienkiewicza.

10-latek bez problemu może już czytać wybrane pozycje przewidziane w kanonie dla starszych klas szkoły podstawowej, np. "Opowieści z Narnii" C.S. Lewisa, "Dzieci z Bullerbyn" A. Lindgren czy "W 80 dni dookoła świata" J. Verne'a. Trzeba jednak zwracać uwagę na wartość wychowawczą książek.

Nastolatki potrzebują już ambitniejszych, bardziej wciągających książek o złożonej fabule. Dobrze jednak, aby poruszały uniwersalne problemy etyczne i prowokowały do myślenia, np. "Mały Książę", "Katarynka" B. Prusa czy "Kamienie na szaniec" A. Kamińskiego.

5 Podobnych Artykułów

  1. Przygotowanie do ustnej matury z angielskiego: Sprawdź ćwiczenia
  2. Odmiana słowa "kakao" przez przypadki - wzór i przykłady zdań
  3. Optymalizacja SEO poprzez inteligentne linkowanie wewnętrzne
  4. LO Małachowianka dziennik: sprawdź elektroniczny dziennik ucznia
  5. Kiedy wypada Dzień Dyni i jak ciekawie go świętować w szkole?
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Maciej Iwanowicz
Maciej Iwanowicz

Jako założyciel portalu edukacyjnego i z zamiłowania nauczyciel, od ponad dwóch dekad jestem zanurzony w świat nauki, odkrywając i dzieląc się wiedzą na temat edukacji szkolnej. Moje doświadczenie jako pedagog i ciągłe dążenie do rozwoju osobistego pozwoliło mi zgłębić techniki nauczania, które motywują i inspirują młodych umysłów. Na moim portalu staram się przekazywać kompleksowe, łatwo dostępne i angażujące zasoby edukacyjne, które wspierają zarówno uczniów, jak i nauczycieli w ich codziennych edukacyjnych wyzwaniach. 

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły