Instalacja biblioteki SFML 2.x pod linuksem i Code::Blocks

Czym jest biblioteka SFML

Biblioteka SFML jest jedną z bibliotek graficznych, która zdobywa ostatnio coraz większą popularność wśród programistów  C++. Ma dość spore możliwości i jest stosunkowo łatwa do nauczenia.  Biblioteka ta jest przeznaczona do pisania gier ale nie tylko, gdyż z powodzeniem możesz wykorzystać ją do ożywienia innych swoich programów. Programy pisane z wykorzystaniem jej są przenośne, biblioteka występuje w wersji dla Linuksa, M$ Windows oraz Mac OS X w postaci już skompilowanej i gotowej do instalacji na twoim systemie operacyjnym, a także w postaci otwartych kodów źródłowych, które sam możesz skompilować na platformie, której używasz.

Czytaj dalej

C++ biblioteka conio.h pod linuksem

Ucząc się programowania w c++ pod linuksem, bardzo szybko możemy napotkać pewien problem, a jest nim brak conio.h w naszym systemie linuksowym. Cóż więc zrobić jeśli programy wymagające tej biblioteki nie chcą nam sie kompilować? Rozwiązaniem problemu jest dołączenie zamiennika, jakim jest biblioteka gconio.h. Bibliotekę można pobrać stąd biblioteka gconio.h

Czytaj dalej

Jak zaktualizować kompilator GCC pod systemem Linuks & Windows

Dlaczego chciałbyś zaktualizować kompilator Do najnowszej wersji?

Powody mogą być różne jak na przykład mniejszy i bardziej optymalny kod wynikowy programu po kompilacji, jednak najważniejszym z nich, dla ciebie jako przyszłego programisty, będą pewnie nowości wprowadzone w C++11, C++14. Jako początkującego programistę nic nie tłumaczy ciebie, abyś nie poznawał najnowszej składni tego języka programowania i nie zaczął jej używać w swoich programach, tym bardziej, że jest kilka rzeczy, które można obecnie zrobić w dużo prostszy i szybszy sposób niż było w wersjach wcześniejszych. Nie będę tu opisywał nowości w samym kompilatorze ale powiem ci jak zainstalować najnowszą wersję kompilatora zarówno pod Linuksa, jak i pod Windowsa oraz jak podpiąć go do Code::Blocks

Czytaj dalej

Zadanie drugie, Miejsca zerowe funkcji

W tym zadaniu będziesz musiał napisać program liczący miejsca zerowe funkcji kwadratowej na podstawie wartości pobranych od użytkownika.

  1. Program musi być zbudowany z wykorzystaniem funkcji
  2. Program ma pobierać wartości od użytkownika
  3. Program najpierw ma wypisać użytkownikowi ile wynosi delta, a następnie ile wynoszą miejsca zerowe o ile istnieją
  4. Jeśli dla danej funkcji miejsca zerowe nie istnieją, program ma informować o tym użytkownika. Jeśli funkcja posiada jedno miejsce zerowe, to program ma wypisać użytkownikowi, że posiada jedno miejsce zerowe oraz ile ono wynosi. Jeśli funkcja posiada dwa miejsca zerowe, to program ma wypisać użytkownikowi ile one wynoszą.

Czytaj dalej

Zadanie pierwsze, Pola powierzchni i objętość figur geometrycznych

Jak obiecałem, zamieszczam pierwsze zadanie, którym będzie napisanie programu w C++ liczącego pola powierzchni dwuwymiarowych figur geometrycznych takich jak koło, prostokąt, trójkąt itp. oraz pojemności figur trójwymiarowych takich jak kula, sześcian, stożek itp. Celowo nie podaje dokładnie jakich figur, abyś sam wykazał się inwencją twórczą.

Czytaj dalej

Skąd czerpać pomysły na programy w C++ podczas nauki

Nawiązując do poprzedniego mojego artykułu o nauce C++ dla początkujących i występujący często (u początkującego) brak pomysłów co do tworzonych przez siebie programów podczas nauki, z którym i ja się spotkałem, spróbuję tobie podsunąć kilka z nich w niniejszym artykule. Przede wszystkim skup się na tym co ciebie interesuje, jakie studia skończyłeś. Jeśli jest, czy była to matematyka, fizyka, elektronika, chemia itp. to programy mogą być z nimi związane. Ot możesz najzwyczajniej obliczyć pola i objętość jakichś figur geometrycznych za pomocą języka c++, wyznacznik macierzy, deltę, zrobić jakąś symulację rozchodzenia się gazów w danym środowisku, napisać program do obliczeń wartości rezystorów itp. Wykorzystując w takim programie już zdobytą wiedzę oczywiście.

Czytaj dalej